Suvun kantaisän, Börjel Björnsson Hjeltin,
elämänkaaren sisällä kulkee rajapinta sen välillä mitä me Hjelt-suvusta nykyään
asiapapereitten perusteella tiedämme ja mitä emme (vielä) tiedä. Tämän takia on
syytä tarkastella Börjeliä ja hänen perhettään lähemmin.
Börjelin syntymäaika ei ole tiedossa, sen
arvellaan sijoittuvan 1650-luvulle. Syntymäpaikkaakaan ei tunneta. Kaikki
Börjeliin liittyvät asiakirjatiedot ovat Turusta, minkä takia Börjelin ja hänen
isänsä Björnin tietoja on ensisijaisesti etsitty Turusta ja sen
ympäristöpitäjistä. Börjel kuului Turun ruotsalaiseen seurakuntaan ja hänen
äidinkielensä oletetaan olleen ruotsi, jota käsitystä myös etunimi ja patronyymi
tukevat. Börjelin puoliso Kirstin Nilsdotter puolestaan kuului Turun
suomalaiseen seurakuntaan. Tämän ja eräitten muitten tietojen perusteella Kirstinin
äidinkielen oletetaan puolestaan olleen suomi. Vakiintunut käytäntö suvun
piirissä on ollut kuitenkin se, ettei Kirstin Nilsdotterin nimeä ole
suomennettu. Kaksikielisen 1600-luvun Turun käsityöläisperheessä voisi olettaa
molempien kielien olleen käytössä. Se sosiaalinen verkosto, johon Börjel ja
Kirstin kuuluivat, muodostui molempiin kieliryhmiin kuuluvista Turun kaupungin
asukkaista ja naapuripitäjässä Raisiossa eläneistä suomenkielisistä
henkilöistä. Tuttavat kuuluivat myös sosiaalisesti erilaisiin ryhmiin (näistä
tarkemmin toisessa artikkelissa).
Vanhin löydetty merkintä Börjelistä on Turun
vuoden 1675 manttaaliluettelossa. Hän oli tuolloin Nils-sorvarin kisälli ja
asui Nilsin lesken luona Aninkaisten eteläisessä korttelissa. Seuraavana vuonna
Börjelistä käytetään nimitystä sorvarimestari ja hän on jo naimisissa. Tämän
jälkeen Börjelistä löytyy asiakirjamainintoja kirkon arkistoista,
manttaalikirjoista ja raastuvanoikeuden pöytäkirjoista. Asiakirjoista voidaan
myös seurata Börjel-sorvarin mestarinäytteestä käytyä kiistaa vuosina 1685-80.
Ensimmäisen kerran sukunimi Hjelt esiintyy Börjelin nimessä vuonna 1688,
jolloin hänelle maksettiin 40 taaleria kahdeksan suuren puuleikkauksen
tekemisestä tuomiokirkon torniin. Nimi oli kirjoitettu tuolloin muotoon Hielth.
Mistä Börjel on kyseisen nimen keksinyt ottaa, on jäänyt arvoitukseksi.
Suomessa kaikki muut Hjelt-nimen ottaneet ovat olleet sotilaita, mutta Börjelin
kohdalla tätä ei voida osoittaa tapahtuneen. Ainoa toinen poikkeus tähän nimen
sotilastaustaan on Pöytyän Sangar/Sankar-nimisestä talosta Turkuun lähtenyt
pistoolimaakari Sangar. Yhdestä hänen pojistaan tuli merikapteeni ja hän katsoi
ammattinsa vuoksi olevan tarpeellista ruotsintaa nimensä muotoon Hjelt. Meidän
sorvarimestarimme kanssa näitten Sankareitten ei ole todettu olevan keskenään sukua.
Börjel Hjelt asui talossaan Aninkaisten
eteläisessä korttelissa kuolemaansa asti vuonna 1702 ja haudattiin ”ilman
kelloja”, joka voi viitata perheen köyhyyteen.
Jatkossa tässä blogissa paneudutaan tässä artikkelissa edeltävien tapahtumien selvittelyyn; uusiin viime vuosina löydettyihin tietoihin, juuri nyt työn alla oleviin tutkimuksiin ja pohdiskeluun siitä, minne tutkimuksia pitäisi suunnata.
______
August Hjelt: Släkten Hjelt, Helsingfors 1903.
Seppo Perälä: Sukupuusta sorvattua. Niclas Hjeltin ja Margaretha Caloanderin esivanhemmat, Helsinki 2002.
Vilho Selinheimo: Turun porvariston sukunimiä 1700-luvulla.Suomen Sukututkimusseuran Vuosikirja 9 (1925)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti